T
|
|
talonare
| manevrarea de catre rotile unui vehicul de cale ferata a acelor unui macaz, prin atacare falsa pe la calcai
|
|
|
tara unui vehicul feroviar
| greutatea proprie a vehiculului feroviar respectiv
|
|
|
tarif suplimentar
| tarif perceput pentru situatiile in care mentiunile facute de client, in conditiile prezentului regulament, nu sunt conforme cu realitatea, iar operatorul de transport feroviar probeaza acest fapt
|
|
|
TC
| 1. denumire generica data mijloacelor - TTR telegraf, telefon, radio
2. sistem propriu de telecomunicatii in transportul feroviar din Romania care cuprinde instalatii specifice de telefonie, telegrafie si radiocomunicatii;
3. instalatiile de telecomunicatii sunt instalatii pentru siguranta circulatiei trenurilor si a operatiilor de manevra si instalatii pentru celelalte activitati din transporturile feroviare, care asigura alte comunicatii decat cele pentru siguranta circulatiei trenurilor si a operatiilor de manevra.
|
|
|
termen de garantie
| intervalul de timp, stabilit de furnizor de comun acord cu clientul, in situatia in care nu este prevazut in actele normative interne si internationale in vigoare, in limita caruia produsul feroviar achizitionat trebuie sa isi pastreze caracteristicile impuse, in conditii normale de exploatare, intretinere si/sau de reparatie (OMT 490/2000)
|
|
|
tip de sina
| codificare generica a sinelor de cale ferata egala cu masa unui cupon de sina cu lungimea de un metru, exprimata in kilograme
|
|
|
tonaj franat real al unui tren
| suma maselor franate, exprimate in tone, ale tuturor vehiculelor echipate cu frina automata activa care intra in compunerea trenului, fara locomotivele in actiune (I 250/2005)
|
|
|
tonaj necesar de franat
| tonajul minim care trebuie franat la un tren pentru realizarea procentului de masa franata stabilit (I 250/2005)
|
|
|
transport cu tonaj depasit
| atunci cand se constata una dintre urmatoarele situatii:
a) sarcina maxima pe osie, admisa de liniile infrastructurii feroviare de pe ruta de circulatie a vehiculului, este depasita de sarcina pe osie a transportului respectiv;
b) greutatea maxima pe metru liniar, admisa de linie, poduri si vagon, este depasita pe ruta de circulatie a acestui transport pe una sau mai multe portiuni.
|
|
|
transport exceptional
| transport care din cauza dimensiunilor lui, a gabaritului sau a greutatii lui, tinand cont de caracteristicile infrastructurii feroviare pe care urmeaza sa circule, nu poate fi admis decat cu respectarea unor conditii tehnice sau de exploatare speciale
|
|
|
transport feroviar
| deplasare de persoane si de bunuri, realizata cu vehicule feroviare de catre operatori de transport pe infrastructura feroviara; transportul feroviar poate fi public sau in interes propriu
|
|
|
transport feroviar in interes propriu
| transport feroviar efectuat in interesul activitatilor proprii, cu mijloace de transport detinute in proprietate sau inchiriate.
|
|
|
transport feroviar public
| serviciu public esential pentru societate, care contribuie la libera circulatie, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, la deplasarea persoanelor, marfurilor si a altor bunuri, in interiorul tarii si in trafic international, cu un grad inalt de siguranta, in conditii ecologice, eficiente, si indeplineste sarcini specifice pentru nevoile de aparare a tarii, potrivit legii; transport feroviar public se efectueaza numai pe baza de contract de transport
|
|
|
transport negabaritic
| atunci cand conturul geometric transversal limita al gabaritului CFR de vagon este depasit, intr-un punct sau mai multe, de conturul geometric transversal majorat cu sporul in curbe al transportului respectiv;
conturul geometric transversal al transportului se masoara in stationare, in aliniament si palier
|
|
|
trasa
| capacitatea de infrastructura necesara pentru a permite circulatia unui tren intre doua puncte ale retelei, in cursul unei perioade determinate
|
|
|
trasa anulata
| trasa solicitata la programul decadic sau zilnic, pentru a fi anulata pe toata distanta cuprinsa in graficul de circulatie sau numai pe o portiune din aceasta
|
|
|
trasabilitate
| abilitatea de a reconstitui istoricul, aplicarea sau localizarea a ceea ce este luat in considerare (OMT 1413/2008)
|
|
|
trasa in plus fata de program
| trasa prevazuta in graficul de circulatie, neprevazuta in programul lunar sau decadic, dar solicitata pentru a fi utilizata la intocmirea programului zilnic
|
|
|
trasa suplimentara fata de planul de mers
| trasa neprevazuta in graficul de circulatie, care se intocmeste la solicitarea operatorului de transport feroviar
|
|
|
tratare in termen de garantie
| totalitatea activitatilor de analizare, de stabilire a cauzelor care au produs defectarea si de remediere a defectarii-repararea sau inlocuirea produsului in limitele de timp stabilite (OMT 490/2000)
|
|
|
trecere la nivel
| punct de intersectie la acelasi nivel a unei linii de cale ferata cu un drum deschis circulatiei publice pe care se circula cu mijloace de tractiune mecanica si/sau animala
|
|
|
tren
| 1.grup de vehicule feroviare legate regulamentar intre ele si de vehiculul feroviar de tractiune, semnalizat cu semnale de cap si fine de tren si deservit de cel putin doi agenti, din care unul este mecanicul vehiculului feroviar de tractiune;
2.sunt considerate tot trenuri si au cel putin un agent (mecanicul sau conducatorul vehiculului feroviar), automotoarele, ramele electrice sau diesel, drezinele motor, utilajele de manevra, utilajele de mecanizare a lucrarilor de intretinere si reparatie a caii ferate, ale liniei de contact si ale lucrarilor de arta, indrumate in linie curenta pe roti proprii, cu sau fara vagoane, precum si locomotivele izolate
|
|
|
tren anulat
| tren prevazut in programul zilei de referinta care nu a circulat pe toata distanta cuprinsa in graficul de circulatie sau numai pe o portiune din aceasta
|
|
|
tren circulat
| 1. tren care si-a efectuat complet parcursul pe sectia de circulatie, chiar daca i se modifica compunerea prin atasare/detasare de vagoane, i se schimba mijloacele de remorcare sau i se schimba numarul, indiferent in ce scop (schimbarea sensului de mers, rebrusment, intrare pe alta magistrala, etc.) in perioada analizata si anume:
a) de la ora plecarii din statia de compunere de pe sectia de circulatie pana la ora sosirii in statia de descompunere de pe sectia de circulatie sau pana la ora iesirii de pe sectia de circulatie;
b) de la ora intrarii si pana la ora iesirii de pe sectia de circulatie sau pana la ora sosirii in statia de descompunere de pe sectia de circulatie
|
|
|
tren circulat regulat
| 1. tren care pleaca, respectiv soseste la orele prevazute in graficul de circulatie al trenurilor, respectiv in trasa alocata;
2. se considera tren circulat regulat - trenul care:
a) a sosit in statia de destinatie, de descompunere sau de frontiera a sectiei de circulatie, la ora prevazuta in livret sau in mersul intocmit;
b) a fost intarziat la indrumare sau in parcurs insa a recastigat aceasta intarziere si a sosit in statia de descompunere sau de frontiera a sectiei de circulatie la ora prevazuta in livret sau in mersul intocmit;
c) a sosit intarziat de la sectia de circulatie vecina sau regulatorul de circulatie vecin si nu a depasit durata de parcurs prevazuta in livret sau mersul intocmit pe sectia de circulatie sau regulatorul propriu;
d) a fost indrumat timpuriu si soseste in statia de descompunere sau iese de pe sectia de circulatie cel tarziu la ora prevazuta in grafic sau in mersul intocmit;
|
|
|
tren indrumat
| 1. tren format si expediat de o statie de pe regulatorul de circulatie respectiv;
2. tren prevazut in livretul de mers sau in programul zilnic de circulatie cu doua sau mai multe numere nu se considera tren indrumat de statiile unde i se schimba numarul;
|
|
|
tren indrumat regulat
| tren format si expediat de la o statie la ora prevazuta in graficul de circulatie a trenurilor sau in trasa alocata; in cazul trenurilor de marfa, se considera indrumate regulat si trenurile formate si expediate de o statie timpuriu cu cel mult 60 de minute inainte de ora prevazuta in mers
|
|
|
tren intarziat
| tren care pleaca sau care soseste mai tarziu fata de orele prevazute in graficul de circulatie a trenurilor sau in trasa alocata
|
|
|
tren restanta
| tren prevazut in programul zilnic de circulatie care nu a ajuns la statia de destinatie sau statia cap de sectie de circulatie pana la ora de incheiere a executarii programului de circulatie
|
|
|
tren suplimentar
| tren care a circulat in trasa in plus fata de program sau trasa suplimentara fata de planul de mers solicitata la programul zilnic
|
|
|