I
|
|
impiedicare la eliberare
| daca, in termen de 120 de ore de la ora avizarii, destinatarul refuza primirea expeditiei, nu poate fi gasit, nu ridica scrisoarea de trasura sau expeditia nu poate fi eliberata din alte cauze (sechestru, hotarari judecatoresti, marfa grevata de un ramburs neadmis sau alte situatii similare)
|
|
|
impiedicare la transport
| 1. imposibilitatea inceperii sau continuarii transportului, ori nu mai este posibila pe itinerarul prevazut;
2. pot constitui impiedicari la transport calamitatile naturale (inundatii, inzapeziri si alte fenomene naturale), care pot opri continuarea transportului, perturbari in serviciu (deraieri, accidente si alte evenimente asemanatoare) din cauza carora transportul se opreste in parcurs, sechestrarea marfii, lipsa documentelor insotitoare pentru indeplinirea formalitatilor vamale sau administrative, grevele si alte cazuri similare
|
|
|
impiegat de miscare - IDM
| salariat absolvent al unui curs de calificare, autorizat sa organizeze si sa execute activitati in legatura cu circulatia trenurilor si manevra vehiculelor feroviare intr-o statie de cale ferata
|
|
|
impiegat de miscare -IDM dispozitor
| IDM care are dreptul sa manipuleze instalatiile de siguranta circulatiei, sa ceara si sa obtina cale libera, sa dispuna executarea tuturor operatiilor legate de primirea, expedierea, trecerea trenurilor, executarea manevrei si utilizarea mijloacelor pe care le are la dispozitie, precum si alte operatii de exploatare
|
|
|
impiegat de miscare - IDM exterior
| IDM care din ordinul IDM dispozitor executa sarcini privind activitatea de pregatire a expedierii trenurilor, expedierea acestora la timp, precum si alte operatii in functie de volumul de lucru si specificul statiei
|
|
|
impiegat de miscare - IDM localist
| IDM care, in statiile de cale ferata cu activitate complexa, preia o parte din sarcinile IDM dispozitor in special cele legate de comunicarile cu statiile vecine si cu operatorul de circulatie, aflandu-se in subordinea directa a IDM dispozitor
|
|
|
incercare
| operatiune tehnica ce consta in determinarea uneia sau mai multor caracteristici ale unui produs, in concordanta cu o procedura specificata (Legea 608/2001).
|
|
|
incident feroviar
| orice eveniment, altul decat un accident sau un accident grav, asociat cu exploatarea trenurilor si afectand siguranta in exploatare
|
|
|
incinta statiei
| spatiul cuprins intre semnalele de intrare ale unei statii sau halte de miscare, pe care se afla liniile, instalatiile si constructiile necesare desfasurarii activitatilor in legatura cu circulatia trenurilor si manevra vehiculelor feroviare
|
|
|
incuviintare
| accept dat de catre IDM, in scris sau verbal, pentru intretinerea, verificarea si revizia unor instalatii in cazurile prevazute in prezentul regulament, precum si pentru circulatia unor vehicule feroviare fara motor care se pot scoate de pe linie cu bratele
|
|
|
indicatoare mobile de acoperire a portiunii liniei de contact defecte
| 1. semnalizarea portiunilor in care linia de contact este defecta si unde locomotivele electrice trebuie sa circule cu pantograful coborat
2. semnalizarea se face cu urmatoarele indicatoare:
a) indicatorul "pregateste sa cobori pantograful!";
b) indicatorul "coboara pantograful!" - marcheaza inceputul unei portiuni de linie, pe care nu este permis sa se circule decat cu pantograful coborat;
c) indicatorul "ridica pantograful!" - marcheaza sfarsitul unei portiuni de linie, pe care trebuie sa se circule cu pantografele coborate. Indicatorul arata ca pantografele coborate pot sa fie ridicate din nou, numai dupa ce locomotiva l-a depasit.
|
|
|
indicatoare pentru sfarsitul liniei de contact
| 1. indicatoare care indica sfarsitul liniei de contact - semnalizeaza locul pana unde este permisa circulatia locomotivelor electrice;
2. semnalizarea se face cu urmatoarele indicatoare:
a) indicatorul "sfarsitul firului de contact";
b) indicatorul "in abatere spre dreapta nu este fir de contact";
c) indicatorul "in abatere spre stanga nu este fir de contact";
d) indicatorul "pe linia directa nu este fir de contact".
|
|
|
indicatoare pentru zona neutra
| a) indicatorul de deconectare a disjunctorului locomotivei electrice semnalizeaza locul unde trebuie deconectat disjunctorul;
b) indicatorul de conectare a disjunctorului locomotivei electrice semnalizeaza locul unde trebuie conectat disjunctorul;
|
|
|
indicatoare specifice liniei de contact
| indicatoare care semnalizeaza zone neutre, portiuni ale liniei de contact defecte, sfarsitul liniei de contact, intrarea pe sectii de circulatie cu linie electrificata si portiuni de linie de contact interzise opririi locomotivelor electrice.
|
|
|
indicator de declivitate
| 1. indicator care indica declivitatea liniei si distanta pe care se mentine aceasta declivitate;
2. indicatorul este o placa dreptunghiulara fixata pe un stalp, pe care se afla inscrisa declivitatea liniei in mm/m si distanta pe care se mentine aceasta declivitate, in metri.
|
|
|
indicator pentru pozitia macazurilor
| felinar sau tablita indicatoare care indica pozitia macazurilor
|
|
|
indicator pentru statii, halte de miscare, halte sau puncte de oprire
| 1. indicator care serveste pentru identificarea si semnalizarea locurilor de oprire a anumitor trenuri de calatori;
2. indicatorul pentru halte comerciale sau puncte de oprire
3. este un panou dreptunghiular de culoare albastra in care este inscris felul haltei si numele acesteia cu litere de culoare galbena;
4. indicatorul pentru haltele de miscare si statiile de cale ferata este un panou dreptunghiular de culoare albastra in care este inscris, cu litere de culoare alba, numele haltei sau statiei.
|
|
|
indicatorul "asteapta"
| 1. indicator care indica limita dintre o zona a statiei unde manevra se executa pe baza de semnale luminoase de manevra si o alta zona unde manevra se executa pe baza de semnale date de agenti cu instrumente portative;
2. indicatorul este o placa dreptunghiulara pe fond galben cu marginea alba, care are inscrisa pe fata litera "A" de culoare neagra;
|
|
|
indicatorul basculei-pod
| indicatorul basculei-pod indica interzicerea sau admiterea trecerii locomotivelor peste bascula-pod.
|
|
|
indicatorul coloanei hidraulice
| indicator care indica daca este permisa sau nu trecerea unui tren pe langa coloana hidraulica
|
|
|
indicatorul de directie
| 1. indicatorul este un panou dreptunghiular, care indica prin litere iluminate alb, directia de mers a trenului;
2. indicatorul de directie se monteaza sub unitatile luminoase ale semnalelor de circulatie de la liniile de la care se pot executa parcursuri in mai multe directii de mers.
|
|
|
indicatorul de fluier
| indicatorul de fluier serveste pentru a atrage atentia mecanicului ca va circula peste o trecere la nivel, un pod mai lung de 30 m sau va intra in tunel.
|
|
|
indicatorul de intrare pe sectii de circulatie cu linie electrificata
| inaintea semnalelor prevestitoare ale unei statii de la care trenurile intra pe o linie electrificata, la distanta de 100 m, 200 m si respectiv 300 m, se amplaseaza balize avertizoare de culoare alba cu una, doua si respectiv trei benzi oblice de culoare neagra, intretaiate de o sageata de culoare rosie cu varful in jos si cu semnul "pericol de moarte" aplicat in partea superioara a acestora.
|
|
|
indicatorul de linie
| 1. indicatorul este un panou dreptunghiular pe care se afiseaza cifre iluminate in verde ce reprezinta numarul liniei pentru care s-a executat parcursul;
2.indicatorul se monteaza sub unitatile luminoase ale semnalului luminos de circulatie sau al semnalului luminos de manevra, in cazul in care aceste semnale deservesc un grup de linii.
|
|
|
indicatorul "distanta pana la semnalul urmator mai mica de 700 m"
| indicatorul este un panou dreptunghiular pe care se afiseaza o sageata cu varful in jos, iluminata alb, care indica faptul ca distanta de la semnalul luminos pe care este montat indicatorul pana la semnalul urmator, este mai mica decat distanta minima de franare necesara pentru viteza maxima admisa pe parcursul respectiv si mecanicul trebuie sa ia din timp masuri pentru a opri trenul in fata semnalului urmator, care ordona oprirea.
|
|
|
indicatorul "impingerea trenului inceteaza"
| indicatorul "Impingerea trenului inceteaza" semnalizeaza locul pana unde locomotiva "Impingatoare" trebuie sa impinga trenul.
|
|
|
indicatorul kilometric si indicatorul hectometric
| indicatorul kilometric si indicatorul hectometric indica distanta in km sau in hm in sensul de la Bucuresti.
|
|
|
indicatorul "numarul liniei"
| 1. indicatorul este o placa dreptunghiulara alba pe care este inscris cu cifre negre numarul liniei, placa montata pe stalp; daca nu este gabarit, acest indicator poate fi pitic;
2. indicatorul se monteaza, de regula, in statiile centralizate electrodinamic, langa marca de siguranta a liniilor de expediere, prevazute cu semnale luminoase de grup.
|
|
|
indicatorul opritorului fix
| felinar fixat pe opritor care indica un cerc de culoare alb-laptos, cu o banda neagra orizontala in mijloc
|
|
|
indicatorul pentru delimitarea unor portiuni de linie de contact pe care se interzice oprirea locomotivelor electrice cu pantograful ridicat
| 1. indicatorul se foloseste pentru a semnaliza portiunea de linie pe care se interzice oprirea locomotivelor electrice cu pantograful ridicat;
2. se folosesc doua indicatoare identice, vopsite pe ambele fete, primul in sensul de mers indica inceperea portiunii respective, iar al doilea sfarsitul acesteia.
|
|
|
indicatorul pentru plugul de zapada
| indicatorul pentru plugul de zapada indica prezenta unui obstacol, pe langa care plugul de zapada poate trece numai cu aripile inchise si cutitele ridicate.
|
|
|
indicatorul pentru semnalizarea defectarii instalatiei de telecomunicatii de la canton
| defectarea instalatiei de telecomunicatii de la cantoane se semnalizeaza prin aplicarea pe peretele cantonului a unei placi dreptunghiulare de culoare neagra cu o banda alba in diagonala, intr-un loc unde sa poata fi vazut cu usurinta de personalul trenului, precum si de personalul de intretinere a caii sau de personalul de instalatii care s-ar afla in tren.
|
|
|
indicatorul pentru semnalizarea iesirii trenurilor pe linia din stanga a caii duble
| indicator montat la semnalele luminoase de iesire, pentru semnalizarea iesirii trenurilor pe linia din stanga a caii duble din statiile centralizate electrodinamic sau electronic spre liniile duble, dotate cu instalatii de bloc de linie automat banalizat sau cu instalatii de bloc de linie automat specializat, dar cu dependente de excludere intre statii pe linia din stanga a caii duble;
|
|
|
indicatorul permanent de viteza
| indicatorul permanent de viteza indica portiunile de linie pe care vitezele de circulatie sunt limitate permanent din cauza constructiei caii, curbelor sau pantelor etc.
|
|
|
indicatorul permanent pentru acoperirea punctelor de sectionare de pe sectiile cu conducere centralizata a circulatiei trenurilor
| 1. indicator care acopera un punct de sectionare pe sectiile cu conducere centralizata a circulatiei trenurilor;
2. indicatorul este un disc galben, cu marginea alba, avand o fanta pentru felinar, spre linia curenta; acest indicator este vopsit alb pe partea opusa si este fixat pe un stalp;
|
|
|
indicatorul placii de intoarcere a locomotivelor
| indicator care serveste pentru semnalizarea permiterii sau interzicerii intrarii si respectiv iesirii locomotivelor pe placa de intoarcere
|
|
|
indicatorul sabotului de deraiere
| felinar sau tablita indicatoare care indica pozitia sabotului de deraiere
|
|
|
indicatorul "semnalul este pe partea stanga a caii"
| 1. daca semnalele luminoase de intrare, de ramificatie, de parcurs, prevestitoare sau semnalele de avarie de pe linia falsa sau de pe linia din stanga a caii duble sunt amplasate pe partea stanga a caii in sensul de mers, in dreptul semnalului luminos respectiv se monteaza pe partea dreapta a liniei, in sensul de mers, un indicator reflectorizant.
2. indicator reflectorizant montat pe partea dreapta a liniei, in sensul de mers, in dreptul semnalelor luminoase de intrare, de ramificatie, de parcurs, prevestitoare sau semnalelor de avarie de pe linia falsa sau de pe linia din stanga a caii duble, daca acestea sunt amplasate pe partea stanga a caii in sensul de mers
3. indicatorul este o placa dreptunghiulara de culoare galbena, pe care este reprezentat un triunghi de culoare rosie, cu unul din varfuri orientat spre stanga;
|
|
|
infrastructura caii ferate
| infrastructura alcatuita din straturi de repartitie, terasamente, amenajari destinate colectarii si indepartarii apelor de suprafata, lucrari de arta si terenuri de baza
|
|
|
infrastructura feroviara
| 1. ansamblul elementelor necesare circulatiei si manevrei materialului rulant, cladirile statiilor de cale ferata, cu facilitatile aferente, precum si celelalte cladiri si facilitati destinate desfasurarii transportului feroviar;
2. infrastructura feroviara cuprinde infrastructura feroviara proprietate publica a statului (infrastructura feroviara publica) si cea aflata in proprietate privata (infrastructura feroviara privata)
|
|
|
infrastructura feroviara interoperabila
| parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferenta traficului national si international, administrata in concordanta cu prevederile legislatiei privind liberul acces al operatorilor de transport feroviar si care se dezvolta in conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan european si preluate in legislatia din Romania
|
|
|
infrastructura feroviara neinteroperabila
| parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferenta traficului local, conectata sau nu la infrastructura feroviara interoperabila si care este administrata si se dezvolta pe baza unor reglementari specifice interne
|
|
|
infrastructura feroviara privata
| infrastructura feroviara compusa din elemente ale ansamblului infrastructurii feroviare, altele decat cele ale infrastructurii feroviare publice, si care constituie proprietate privata a companiei care administreaza infrastructura feroviara publica sau, dupa caz, a societatilor nationale si a societatilor comerciale, rezultate din reorganizare, precum si a Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, ramasa dupa reorganizare
|
|
|
infrastructura feroviara publica a statului (infrastructura feroviara publica)
| infrastructura feroviara compusa din:
a) liniile ferate de circulatie, terenul aferent pe care sunt construite, precum si terenurile situate de o parte si de alta a axei caii ferate, care constituie zona de siguranta a infrastructurii feroviare;
b) podurile, tunelurile, viaductele si alte lucrari de arta, care au legatura cu liniile ferate deschise circulatiei publice, precum si terenurile aferente acestora;
c) lucrarile geotehnice de protectie si de consolidare, plantatiile de protectie a liniilor ferate si terenurile aferente pe care sunt amplasate;
d) instalatiile fixe de siguranta si de conducere operativa a circulatiei feroviare;
e) triajele de retea ale caii ferate si terenurile aferente acestora;
f) alte instalatii si cladiri aferente infrastructurii feroviare.
|
|
|
infrastructura saturata
| sectiunea de infrastructura pentru care in anumite perioade, cererile de capacitate de infrastructura nu pot fi satisfacute in totalitate, chiar si dupa coordonarea cererilor de rezervare a acestor capacitati (OG 89/2003).
|
|
|
inima de incrucisare
| ansamblu de piese metalice din componenta aparatului de cale, ce permite trecerea vehiculelor feroviare de pe o linie pe alta
|
|
|
inspectie tehnica
| verificarea prin sondaj, pe fluxul de fabricatie al produselor/serviciilor feroviare critice, a modului in care sunt respectate normele si prescriptiile tehnice obligatorii, care au relevanta pentru siguranta circulatiei si securitatea transportului feroviar si cu metroul (OMT 290/2000).
|
|
|
instalatie de asigurare cu incuietori cu chei cu si fara inter-blocare
| ansamblul de echipamente mecanice si electrice cu care IDM, impreuna cu revizorii de ace si/sau acarii, asigura incuierea macazurilor si punerea semnalelor mecanice pe liber numai daca acestea sunt pozitionate corespunzator parcursului comandat pentru trecerea trenului
|
|
|
intarziere
| depasire a orei stabilite prin graficul de circulatie sau prin mersul RC intocmit de operatorul de circulatie pentru plecarea, sosirea sau trecerea trenului prin punctele de sectionare, precum si depasirea duratei de circulatie intre puncte de sectionare vecine sau pe o sectie de circulatie
|
|
|
intarzieri directe
| 1. intarzieri pe care un tren le sufera din cauze proprii, independente de circulatia altor trenuri;
2. cauzele proprii pot fi provocate de personalul administratorului infrastructurii, de personalul operatorului de transport feroviar, sau de persoane straine de calea ferata, de starea tehnica a materialului rulant, de starea tehnica a caii sau a instalatiilor, de lucrarile de constructii, de evenimente feroviare, de forta majora sau de executarea unei dispozitii a administratorului infrastructurii feroviare;
3. intarzierile directe pot fi provocate de una sau mai multe cauze – simultan sau succesiv – care se localizeaza la un punct de sectionare sau la o distanta de circulatie
|
|
|
intarzierile directe simultane
| intarzieri pe care un tren le sufera in mod simultan, din cauze proprii, independente de circulatia altor trenuri
|
|
|
intarzierile directe succesive
| intarzieri pe care un tren le sufera in mod succesiv, din cauze proprii, independente de circulatia altor trenuri
|
|
|
intarzieri indirecte
| 1. intarzieri pe care un tren le sufera datorita dependentei de circulatia altor trenuri;
2. intarzierile indirecte pot avea urmatoarele cauze:
a) asteptari la incrucisari, urmariri, treceri inainte a altor trenuri;
b) opriri la semnal;
c) asteptarea legaturii cu alte trenuri de calatori;
|
|
|
INTERCITY - IC,
INTERCITY EXPRES - ICE
| trenuri de calatori care circula in rangul II pe reteaua CFR, facand legatura intre marile orase
|
|
|
interoperabilitate
| capacitatea sistemului de transport feroviar conventional dintr-un stat membru sau candidat la Uniunea Europeana ca prin conectare la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean sa permita circulatia sigura si fara intreruperi a trenurilor, cu atingerea performantelor cerute de aceste linii (HG 850/2003).
|
|
|
investigatie
| un proces desfasurat in scopul prevenirii accidentelor si incidentelor, care include strangerea si analizarea informatiilor, stabilirea conditiilor, inclusiv determinarea cauzelor si, daca este cazul, emiterea unor recomandari de siguranta
|
|
|
investigator
| persoana care desfasoara activitatea de investigare
|
|
|
investigator principal
| o persoana responsabila de organizarea, conducerea si controlul desfasurarii unei investigatii
|
|
|
IRIS
| 1. sistem informatic destinat atat planificarii circulatiei trenurilor cat si urmaririi circulatiei trenurilor si a compunerii acestora, conform procedurilor specifice descrise in manualele de utilizare ale fiecarei aplicatii;
2. sistem informatic care cuprinde aplicatii privind:
a) intocmirea planului anual de mers al trenurilor, si adaptarea programului de circulatie, aplicatie denumita ATLAS;
b) raportarea circulatiei trenurilor, aplicatie denumita CRONOS;
c) monitorizarea circulatiei trenurilor, aplicatie denumita FOCUS.
|